با اینکه شب گذشته شاهد بارندگی در کلانشهر تهران بودیم اما آلودگی هوا هم چنان در تهران مشهود است.
به گزارش روا ۲۴ و به نقل از خبرگزاری مهر، با اینکه شب گذشته شاهد بارندگی در کلانشهر تهران بودیم اما آلودگی هوا هم چنان در تهران مشهود است. در گزارشی که پیشتر منتشر شد به علل آلودگی هوا پرداختیم و این مسئله را ریشه یابی کردیم. یکی از علل اصلی آلودگی هوا در کلانشهری چون تهران بنزین است.
ناترازی بنزین مسألهای که چند سالی است گریبان گیر دولت شده است و متأسفانه مجبور به واردات بنزین نیز شدهایم اما این ناترازی به حدی رسیده است که دولت پالایشگاهها را وادار به تولید بنزین با اکتان پایین کرده است که این مسئله در آلودهتر شدن هوا امری غیر قابل انکار است.
طی روزهای گذشته کرامت ویس کرمی مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی در رابطه با میزان واردات بنزین گفت: تلاش ما بر آن است که حداکثر تولید و تأمین بنزین داخلی باشد و راهکارهای کوتاه مدت و بلند مدتی برای آن در نظر گرفتهایم همچنین با توجه به ظرفیت خوبی که داریم عمده تولید در جنوب کشور و مصرف در نیمه شمالی صورت میگیرد میانگین واردات بنزین از ابتدای سال تا کنون ۸ میلیون لیتر بوده و در مهر ماه ۹ میلیون لیتر واردات بنزین داشتهایم.
طی روزهای گذشته سمیه رفیعی نماینده مجلس شورای اسلامی هم توزیع بنزین بی کیفیت را تأیید کرد و توضیح داد: ما به صورت میانگین روزانه ۱۲۲ میلیون لیتر مصرف بنزین داشتهایم.
وی در پاسخ به این سوال که آیا بالا بودن مصرف دلیلی بر استفاده از بنزین بی کیفیت است، گفت: توان تولید پالایشگاههای کشور مشخص است و سازمان محیط زیست بر کیفیت بنزین نظارت دارد و گزارشها ناظر بر بی کیفیتی سوخت است.
به تازگی هم دولت چهاردهم ادعا کرده است که در ۷۶ روز اخیر (ابتدای شهریور تا ۱۵ آبان) شاهد افزایش تولید بنزین در پالایشگاههای کشور بودهایم. بر اساس آمار و ارقام موجود تولید بنزین پالایشگاه ستاره خلیجفارس با افزایش ۴ میلیون لیتری به روزانه ۴۴ میلیون لیتر، پالایشگاه تهران با افزایش ۲ میلیون لیتری به روزانه ۹ میلیون لیتر، پالایشگاه اصفهان با افزایش ۲ میلیون لیتری به روزانه ۱۴ میلیون لیتر و پالایشگاه تبریز با افزایش ۵۰۰ هزار بشکهای به روزانه ۴ میلیون لیتر رسیده است.
البته توزیع بنزین بی کیفیت ظاهراً برای وزارت نفت منع قانونی ندارد چرا که کرامت ویس کرمی مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی اخیراً گفت: بر اساس مصوبه هیئت وزیران در سال ۱۳۹۷، اگر مصرف بنزین کشور روزانه از ۸۵ میلیون لیتر تجاوز کرد، وزارت نفت الزامی برای توزیع بنزین یورو ۴ ندارد، به همین دلیل با افزایش حجم مصرف و توزیع بنزین، با وجود آنکه بنزین تولیدی در پالایشگاههایی مثل ستاره خلیج فارس، شاخصهای زیستمحیطی استاندارد یورو ۴ را دارد، اما ظاهراً این روزها این کیفیت رعایت نمیشود.
بر اساس این گزارش، آنطور که پیداست با افزایش مصرف بنزین و جلوگیری از واردات دولت به تواید بنزین با کیفیت پایین روی آورده تا از این طریق ناترازی بنزین را کاهش دهد، اما این سوال وجود دارد که چه کسی پاسخ گوی آلودگی هوا و بیماریهای تنفسی مردم خواهد بود؟