سخنگوی شهردار تهران گفت: روز چهارشنبه همزمان با روز درختکاری فاز اول کمربند سبز تهران به پایان خواهد رسید. قرار بود ۵۰ هزار هکتار فضای سبز پیرامون شهر اجرا شود که از دهه ۷۰ این طرح آغاز شده و تاکنون ادامه یافته است.
به گزارش روا ۲۴ و به نقل از همشهری آنلاین، عبدالمطهر محمد خانی، رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه در هفته های اخیر بخشی از کلان پروژه های شهرداری که از قبل وعده آن داده شده بود، به بهره برداری رسید، گفت: با حضور رئیس جمهور بسته بزرگ برقی سازی ناوگان حمل و نقل عمومی به مردم تقدیم شد که خبر خوبی بود و به ثمر نشست و امروز در چهار مسیر اتوبوسرانی در نقاط مرکزی شهر و محدوده طرح ترافیک، اتوبوس ها فعال شده اند.
اتصال مسیر سرزندگی به خوابگاههای دانشجویی دانشگاه شهیدبهشتی و تهران در آینده
محمدخانی با بیان اینکه به زودی آغاز به کار قطار ملی در خطوط مترو نیز انجام خواهد شد، تصریح کرد: مسیر ۴۷ کیلومتری سرزندگی نیز به شهروندان تقدیم شد که یک شبکه جذاب و مفرح برای پیاده روی، دوچرخه سواری و استفاده از اسکوتر برقی است. اتفاق خوب ادامه این شبکه در سطح شهر است و از چهار بوستان بزرگ فدک، پردیسان، ۱۳ هکتاری و نهج البلاغه عبور خواهد کرد و به برج میلاد، بوستان گفتگو و خوابگاه های دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه تهران خواهد رسید.
وی همچنین خاطرنشان کرد: ویژگی مهم این مسیرها این است که بر فراز بزرگراه ها قرار دارد و هیچ تداخل و تزاحمی با شبکه معابر بزرگراهی و خیابان ها ندارد و فردی که وارد مسیر می شود بدون برخورد با وسایل دودزا می تواند طی مسیر کند.
وی افزود: چهارشنبه همزمان با روز درختکاری فاز اول کمربند سبز تهران را به پایان می رسانیم. کمربند سبز ار دهه ۷۰ آغاز شده و قرار بوده ۵۰ هزار هکتار در مرز تهران سبز شود و محدوده شهر تهران با درختکاری محصور شود. در همه ادوار شهرداری تهران در این زمینه زحمت کشیدند، تقدیر می کنیم و در این دوره این فاز اول که ۵۰ هزار هکتار است به پایان می رسد.
اختصاص بودجه به حمل و نقل عمومی
محمد خانی در ادامه درباره استفاده از اتوبوس های برقی در محدوده طرح ترافیک و آلودگی هوا گفت: تمرکز ایجاد خط سبز است که خط جمهوری به بهارستان و پل کریم خان را داشتیم اما اتوبوس های برقی در خطوط بی ار تی استفاده نمی شود. با توجه به کمبود و عقب ماندگی در این حوزه، طبیعتا اولویت در استفاده از اتوبوس های خریداری شده در خطوط بی آر تی گذاشتیم. اتوبوس های تک کابین دیزلی در این خطوط استفاده می شوند و اتوبوس های دو کابین هم در این دوره اورهال شدند. به شرط این که خودروساز داخلی خوش قول باشد بهار سال اینده بی از ۴۰۰ دستگاه اتوبوس دو کابین را تحویل و وارد مدار خدمت رسانی می شود.
وی افزود: همواره طی این سال ها شرمنده مردم هستیم که در خطوط اتوبوسرانی به ویزه در بی آر تی معطل می مانند و با مشکلاتی مواجه هستند. تلاش می کنیم مشکلات حل شود با اهتمام شهرداری و شورا نیمی از بودجه به خرید اتوبوس اختصاص دادیم. تراموا اگر در دو خط فعال شود بخشی از مشکل حل می شود. هم انبوه بر است. اولویت اول مسیر میدان آزادی تا پایانه شرق است.
تاخیر در خطوط مترو
سخنگوی شهردار تهران درباره مشکل تاخیر خطوط مترو گفت: مسئله مترو مسئله پیچیده ای است، از ابتدای دوره روی این موضوع تاکید کردیم. گزارش های متعددی وجود دارد در خصوص واگن ها و کار ویژه ای که انجام شد. در حوزه اورهال و بازگشت واگن ها به خطوط و واگن های دی سی که از رده خارج شده بودند، بازسازی و بازگشت به خطوط داریم.
وی افزود: در کنار آن موضوع قطار ملی است که اتفاق می افتد و بحث دیگر قرار داد با چین است که باید واگن ها را تحویل بگیریم. امیدواریم با پیگیری دولت هم بحث واریز سهم دولت و تحویل واگن ها تسریع شود. امیدواریم اولین رام قطارها را بهار سال اینده وارد خطوط کنیم. مترو در ۷ خط نیاز به ۳ هزار واگن دارد که اکنون ۱۵۰۰ واگن است و در ابتدای دوره ۱۱۰۰ واگن بود و در این دوره ۴۰۰ واگن اضافه شده است و تا ۳ هزار واگن تامین نشود سرفاصله ها بیشتر است. تلاش معاونت حمل و نقل و واگن سازی و مجموعه مدیریت شهری بر این است از تمام مسیرهای ممکن بحث واگن ها را پیگیری کنند. با راه اندازی قطار ملی و واگن های چینی مشکلات را حل کنیم.
نتیجه تست های تراموا
محمد خانی درباره دو رام تراموا هم گفت: برای تست های عملی و جدی از شرکت چینی تحویل گرفته شده تا در خط به صورت واقعی استفاده کنیم. طی دو ماه اخیر هر شب تست های مختلف انجام شد. تست ها سرعت، سیستم ترمز و راهبر هوشمند و بیش از ۱۲ تست مختلف برای تراموا انجام و با موافقت مواجه شد و این مرحله سپری شد.
وی افزود: بحث قرار داد ۶۰ رام تراموا را داریم که از سال اینده اجرایی و وارد کشور می شود. اولویت اول هم در دو خط مصوب شورای عالی ترافیک است. به دلیل شرایط ازمایشی ترامواها ۳ کابین بودند و بنا داریم از ترامواهای ۴ کابین استفاده کنیم که ۳۵۰ نفر ظرفیت دارند. متناسب با زمان واردات بحث ایستگاهها را پیگیری می کنیم که برخی باید اطلاحاتی انجام شود و اماده برای مسیر تراموا می شوند. بحث کارشناسی از مسیر شورای شهر تهران پیگیری می شود.
امکانات اتوبوس های جدید براسی معلولان
سخنگوی شهردار تهران در پاسخ به سوالی درباره امکانات اتوبوس های جدید برای معلولان گفت: اولین نکته این است که ویژگی اتوبوس های برقی جز ویژگی های فنی در مذاکرات شرکت تولید کننده جز شروط قرار داد بود و شهرداری هم تاکید داشته است. همه اتوبوس ها برای معلولان مناسب سازی شده اند و امیدواریم در تولیدات داخلی هم مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: در تمام ادوار قبلی امکانات برای معلولان در تمام اتوبوس ها نبوده است. امیدواریم با گسترش این موضوع زیرساخت ها فراهم و اطلاع رسانی و فرهنگسازی انجام می شود تا به معلولان در ناوگان اتوبوسرانی خدمت رسانی کنیم. بخشی هم همراهی خوب مردم را نیاز دارد و حتما این شرایط برای معلولان فراهم می شود.
آماده سازی شهر برای بهارو رمضان
محمدخانی درباره آماده سازی شهر برای بهار و رمضان هم گفت: در مورد آماده سازی یکی اجرای مجموعه برنامه های فرهنگی هنری و اجتماعی است که معاون این حوزه برنامه های ماه رمضان و نوروز تشریح می شود. جشن های بزرگ و افطاری های ساده در محلات و مناطق و جشنواره های بزرگ و شاد و … در خصوص تبلیغات محیطی شهری هم سازمان زیباسازی کارهای بزرگی انجام داده اند.
وی افزود: گزارش تصویری این کارها در اختیار رسانه قرار می گیرد. موضوع نورپردازی متناسب با ماه رمضان مطالبه درستی است و متناسب با شرایط کشور و تولید برق و توزیع برق که مواجه هستیم و مشکلات جدی برای دولت ایجاد می کند، طبیعی است که باید با این مجموعه های مرتبط با نیرو همکاری کنیم و به سادگی نمی توان از ظرفیت نورپردازی محیطی و المان های بزرگ استفاده کنیم. امیدواریم در سال های آینده این مشکل حل و شاهد نورپردازی ها در شهر باشیم.
رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران افزود: بخشی از برنامه های فرهنگی و اجتماعی ماه رمضان در باغ راه حضرت زهرا متمرکز می شود و این پروژه تقدیم مردم مناطق جنوب تهران می شود که ظرفیت های متعدد فرهنگی و ورزشی و … دارد و قصد داریم به قطب اجرای برنامه هایی آیینی تبدیل شود.
وی با تاکید بر اینکه تامین و ساخت تصفیه خانه ها جزو وظایف و تکالیف مدیریت شهری نیست گفت: ما در ادورا مختلف به ویژه در این دوره همکاری خوبی با آبفا و وزارت نیرو داشتیم و تصفیه خانه های متعددی به شبکه اضافه شده است. با همین رویکرد موضوع بحران آبیاری در بخش غربی بوستان چیتگر به طور کامل حل شده است و اسفند ماه ظرفیت اضافه می شود و دیگر مشکلی برای کمبود آبیاری درختان چیتگر نخواهیم داشت. با اتصال شبکه پساب و اب های تصفیه شده حل شده است.
وضعیت آسانسورهای پایتخت
محمد خانی در پاسخ به سوالی درباره انتقاد موسسه استاندارد از آسانسورهای مترو هم گفت: طی ۳ سال که مسئولیت سخنگویی شهرداری را داشته ام، بار هشتم است که به این سئوال پاسخ می دهم. امیدواریم مجموعه استاندارد به این نتیجه برسند آیین نامه قدیمی را اصلاح و بازنویسی کنند و متناسب با طراحی ویژه مترو شهر این مشکل حل شود. فاصله تونل مترو با ایستگاه انتظار و دریافت بلیت و … متناسب با خاک و شرایط زمین و … بیشتر از ۱۱.۵ متر است که موسسه استاندارد مطرح می کند و کاهش این فاصله وجود ندارد.
وی همچنین درباره موضوع دستفروشان هم گفت: اولویت مدیریت شهری در شرایط خاصی که در کشور مواجه هستیم و اهمیت تولید و ساماندهی است. طی ۳ سال اخیر هم در مقایسه با ادوار گذشته بیش از برخورد و جمع اوری دستفروشان تلاش کردیم موضوع را در شرایط مسالمت آمیز به ساماندهی سوق دهیم. امیدواریم سال آینده با گسترش بازارچه های فصل و محیطی در قالب شرایط منظم و مسئولیت پذیر و پاسخگو در شهر تهران ساماندهی کنیم.
قطع درختان
سخنگوی شهردار تهران در خصوص قطع درختان هم گفت: خیابان ولیعصر همه مراحل قانونی طی شده است. بوستان سرخه حصار و چیتگر هم همین طول است. انتقاداتی که به شهرداری می شود بنا به تکلیف سازمان منابع طبیعی است و ناگزیر می شویم برای جلوگیری از گسترش آفت ها کارهایی رقم بزنیم. البته جایگزینی درختان در سرخه حصار و چیتگر داشتیم و هفته آینده نهضت بزرگ کاشت درخت در چیتگر خواهیم داشت و ۲۰ هزار درخت با مشارکت مردم و گروه های مردم نهاد و … کاشته می شود و کمک می کند به مسئله جدی خشک شدن درختان چیتگر برطرف و شرایط بهتری ایجاد کنیم.