در بخش بزرگی از بازیهای ویدئویی، محل اجرای بازی کشورهای عرب هستند و ماموریت بازیها، مبارزه با تروریستهای عرب مسلمان. حالا محمد بنسلمان میخواهد این رویه را تغییر دهد.
به گزارش روا ۲۴، اکونومیست نوشت: در سال ۱۹۹۲، پس از جنگ خلیج فارس، شرکت الکترونیک آرتس (EA) بازی «حمله صحرایی» را منتشر کرد که شخصیت شرور آن یک دیکتاتور خیالی عرب است. در سال ۲۰۰۵، در بحبوحه جنگ علیه تروریسم، «میدان نبرد ۲» شرکت EA نیروهای آمریکایی را در مقابل دشمنانی از جمله «ائتلاف خاورمیانه» قرار داد.
اما مجموعه بازی ویدئویی «اساسینز کرید» [مجموعهای از بازیهای ویدئویی ماجراجویی-اکشن] امسال بهروزرسانی غیرمنتظرهای خواهد داشت.
یوبیسافت، توسعهدهنده فرانسوی آن، اخیرا از مجموعهای جدید از ماموریتها در عربستان خبر داد.
این خبر پس از گزارشهایی در اوایل سال جاری مبنی بر همکاری یوبیسافت با شرکت دولتی سعودی گروه Savvy Games منتشر شد.
یوبیسافت میگوید که مراحل عربستانی این بازی با کمک «سازمانهای محلی و بینالمللی» ساخته میشود.
بازیکنان در العلا، شهری تاریخی که دولت عربستان آن را به عنوان یک مقصد گردشگری تبلیغ میکند، بازی خواهند کرد.
عربستان چند میلیارد دلار در صنعت بازی سرمایهگذاری کرده، صنعتی که اکنون ارزش آن از سینما، پخش آنلاین یا موسیقی بیشتر است.
در ۲۹ سپتامبر، عربستان الکترونیک آرتز (EA)، سومین شرکت بزرگ بازیسازی آمریکا را از طریق صندوق سرمایهگذاری عمومی عربستان (PIF)، به قیمت ۵۵ میلیارد دلار خرید.
این امر عربستان را به یک ابرقدرت در دنیای بازیهای ویدیویی تبدیل میکند.
شرکای سعودیها در خرید EA، شرکت سهام خصوصی سیلور لیک و شرکت سرمایهگذاری افینیتی پارتنرز هستند که توسط جرد کوشنر، داماد دونالد ترامپ، تأسیس شده.
مالکان جدید EA، حق امتیازهایی از جمله «مدن»، «سیمز» و «FC» (همان«فیفا») را کنترل خواهند کرد.
صندوق سرمایهگذاری عمومی عربستان ۳۸ میلیارد دلار به Savvy Games اختصاص داده تا عربستان را به مرکز بازی تبدیل کند.
دو سال پیش، Savvy شرکت Scopely را خرید، شرکتی آمریکایی که بازی « Monopoly Go!» آن یکی از پردرآمدترین بازیهای موبایل جهان است و از زمان عرضهاش در سال ۲۰۲۳ بیش از ۵ میلیارد دلار درآمد داشته. در ماه مه هم بخش بازی Niantic شرکت آمریکایی را خرید که بازیهای موبایل «پوکمون» را تولید میکند. Savvy سهام بزرگی در Embracer دارد که شرکتی سوئدیست مالک عناوینی از جمله «Tomb Raider» با بازی لارا کرافت.
صندوق سرمایهگذاری عمومی عربستان یکی از سه سهامدار بزرگ شرکتهای زیر است: نینتندو، کپکام («استریت فایتر») و کوئی («نینجا گایدن») ژاپن، نکسون و انسیسافت کره جنوبی و تیک-تو آمریکا (سازنده «گرند دفت اتو»، یک سری بازیهای رانندگی و تیراندازی که تا به امروز حدود ۴۵۰ میلیون نسخه فروخته) و یکی از پنج سهامدار بزرگ شرکتهای ژاپنی توئی («دراگون بال زد») و اسکوئر انیکس («فاینال فانتزی») است.
اگر EA حساب نکنیم، داراییهای بازیهای صندوق سرمایهگذاری عمومی عربستان سعودی به ۱۱.۷ میلیارد دلار میرسد.
سایر صندوقهای تحت حمایت دولت عربستان سرمایهگذاریهای بیشتری در زمینه بازی دارند.
واقعیت این است: پول نفت عربستان برای صنعت بازیها تبدیل به نعمت شده.
بودجه سرمایهگذاری خطرپذیر در صنعت بازی، از زمان اوج خود در سالهای ۲۰۲۱-۲۰۲۲، حدود سه چهارم کاهش یافته، که ناشی از رکود نفوذ موبایل و از دست دادن گیمرهای تفننی در دوران همهگیری است.
از طرفی محمد بن سلمان هم در آرزوی ساخت شرکتی مانند دیزنیست، اما برای بازیها و ورزشهای الکترونیکی.
در سال ۲۰۲۲، Savvy عربستان دو شرکت ESL و FACEIT، را در مجموع به مبلغ ۱.۵ میلیارد دلار خریداری کرد.
همچنین ۳۰درصد از سهام Hero Esports، شرکت چینی تحت حمایت Tencent، را در اختیار دارد.
در مجموع Savvy میگوید ۴۰درصد از بازار جهانی ورزشهای الکترونیکی را کنترل میکند.
عربستان در دو سال گذشته میزبان جام جهانی ورزشهای الکترونیکی در ریاض بوده.
حدود ۲۵۰ هزار بلیط برای این رویداد تابستانی فروخته شد؛ این رویداد به صورت آنلاین ۷۵۰ میلیون استریم در پلتفرمهایی مانند Twitch و Douyin داشته که نیمی از تماشاگران از چین آن را تماشا میکردند.
سال آینده ریاض جام دوسالانه ملتهای ورزشهای الکترونیکی را راهاندازی خواهد کرد.
چرا؟ چون عربستان در تلاش برای رهایی از درآمدهای نفتیست.
یک بخش از ابتکار «چشمانداز ۲۰۳۰» ایجاد ۳۹۰۰۰ شغل در حوزه بازیهای ویدئوییست.
و شرکت Savvy در دانشگاه دختران پرنسس نورا، در حال آموزش هنرمندان برای انی بازیهاست.
۴۸ درصد از گیمرهای عربستان زن هستند؛ و کمی بیش از یک چهارم کارکنان Savvy زن هستند.
ترجمه: فاطمه لطفی