شنبه , ۶ بهمن ۱۴۰۳
ثبت‌نام الکترونیکی انتخابات مجلس ۲۷ مهر آغاز می‌شود

ثبت‌نام الکترونیکی انتخابات مجلس ۲۷ مهر آغاز می‌شود

سخنگوی ستاد انتخابات کشور درباره ثبت‌نام متقاضیان مجلس دوازدهم گفت: این مرحله از ۲۷ مهر کلید خواهد خورد و داوطلبان باید اطلاعات شخصی، خانوادگی و سوابق خود را در سامانه وارد کرده و هم‌چنین یک شماره حساب بانکی برای فعالیت‌های تبلیغاتی‌شان معرفی کنند.

به گزارش روا ۲۴ و به نقل از خبرگزاری تسنیم, محسن اسلامی دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور، درخصوص مرحله ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات مجلس دوازدهم اظهار داشت: ثبت‌نام داوطلبان از تاریخ ۲۷ مهر تا ۳ آبان‌ماه به‌صورت الکترونیکی برگزار می‌شود؛ متقاضیانی که کد پیگیری دریافت کرده‌اند، یعنی شش دستگاه مربوطه مدارک و گواهی‌های آنان را تأیید کرده‌اند می‌توانند وارد سامانه وزارت کشور شده و ثبت‌نام‌شان را نهایی کنند.

وی افزود: نکته قابل توجه اینکه در مرحله ثبت‌نام نهایی، تغییر حوزه‌های انتخابیه نیز امکان‌پذیر است و متقاضیان می‌توانند حوزه‌های انتخابیه‌شان را تغییر دهند.

سخنگوی ستاد انتخابات بیان کرد: بر اساس تبصره ۳ ماده ۵۳ قانون انتخابات، وزارت کشور برای ثبت‌نام نهایی باید یک پرسش‌نامه را تهیه و تدوین کند که به تأیید هیات مرکزی نظارت بر انتخابات برسد و طبق آن «داوطلبان باید اطلاعات شخصی و خانوادگی و سوابق از جمله علمی، شغلی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و مذهبی خود را وارد کنند.»

اسلامی ادامه داد: حداقل زمانی که برای تکمیل این پرسشنامه پیش‌بینی می‌شود، حدود ۳۰ الی ۴۵ دقیقه است. از متقاضیان می‌خواهیم حتماً مواردی که مرتبط با این اطلاعات شخصی، خانوادگی و غیره هست را با خود آماده داشته باشند.

وی تأکید کرد: زمانی که متقاضیان اطلاعات‌شان را ثبت کردند، این موارد قابل ویرایش نخواهد بود و متقاضیان دقت لازم را در زمان ورود اطلاعات داشته باشند.

دبیر ستاد انتخابات کشور اظهار داشت: طبق قانون شفافیت که سال ۱۳۹۸ ابلاغ شده، متقاضیان باید یک شماره حساب غیرتجاری به سامانه‌ی ما اعلام کنند و ما مکلف به اجرای قانون هستیم. این حساب بانکی مخصوص فعالیت‌های تبلیغاتی نامزدها خواهد بود؛ سامانه‌ای به‌نام شفافیت را رونمایی می‌کنیم که شماره حساب در آن وارد می‌شود؛ کلیه ورود و خروج‌های مالی و آن‌چه یک نامزد در دوره انتخابات برای مصارف تبلیغاتی خود انجام می‌دهد در آن سامانه ثبت خواهد شد و بر اساس قانون شفافیت، مورد رصد انجام می‌گیرد.

اسلامی اضافه کرد: این شماره حساب باید توسط متقاضی وارد سامانه شود و از هر داوطلب نیز یک نماینده و یا حسابدار خواهیم خواست.

وی در ادامه سخنان خود عنوان کرد: بر اساس بند ۹ ماده ۳۱ قانون انتخابات، داوطلبان باید گواهی معتبر و مورد تأیید بالاترین مقام نهاد یا موسسات مربوط مبنی بر داشتن حداقل ۵ سال سابقه فعالیت اجرایی، آموزشی، پژوهشی یا قضایی در بخش دولتی عمومی و یا غیرعمومی را آماده و در سامانه وارد کنند. ما این موارد از الان را اطلاع‌رسانی می‌کنیم که متقاضیان آماده داشته باشند؛ این مسائل طبق قانون جدید مجلس است و قبلاً نبوده و برای اولین‌بار درخواست می‌شود.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور درباره برگزاری انتخابات به‌صورت الکترونیک نیز توضیح داد: ما حدود ۱۷۴ حوزه تک‌کرسی داریم و الباقی دارای کرسی‌های متعدد هستند. قانون جدید در این‌باره می‌گوید یک‌هشتمِ حوزه‌های دارای تعدد کرسی که حدود ۴ حوزه می‌شود را برای برگزاری الکترونیکی به‌عنوان نمونه و پایلوت برای تأیید به شورای نگهبان اعلام کنیم و اگر تأیید شد، فرآیند رأی الکترونیکی و یا به تعبیری انتخابات تمام‌الکترونیک انجام شود. مرکز فناوری وزارت کشور در حال طراحی طرح‌نامه‌ای است تا این حوزه‌ها که امکانات و زیرساخت‌های مورد نیاز در آن وجود دارد، به شورای نگهبان تقدیم شود و بعد از تایید، جزئیات را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

Check Also

تایید واردات خودرو توسط ایرانیان خارج از کشور در هیات عالی نظارت

تایید واردات خودرو توسط ایرانیان خارج از کشور در هیات عالی نظارت

نایب رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۴ از تائید مصوبه مجلس درباره واردات خودرو توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − ده =