به گزارش روا ۲۴، محسن شریفیان نوازنده شناخته شده ساز نی انبان، امروز در آخرین روز دیماه همزمان با سالروز تولدش تازهترین کنسرت خود را در تالار وحدت روی صحنه میبرد. شریفیان سال ۱۳۵۴ دربندربوشهرمتولد شد و بیشک علاقه او به موسیقی و ساز نی انبان و نی جفتی برخاسته از زادگاه اوست. این هنرمند، موسیقی را از دوران نوجوانی و از کوچههای بندر قدیمی بوشهرآغاز کرد وعلاقه وانگیزه بسیاردراین مسیر سبب شد تا سال ۱۳۷۲ گروه موسیقی «لیان» را راهاندازی کند. گروهی که مخاطبان بسیاری دارد و تا به امروز همچنان به شکل حرفهای فعالیت خود را ادامه میدهد.
شریفیان می گوید: موسیقی هر منطقه همچون گویشهای بومی، لهجه، نشانه و طعم خودش را دارد. نشانه و طعم موسیقی جنوب، همان ساز اصلی و شناختــــــــهشده موسیقی محلی بوشهر، نیانبان است که جغرافیای حضـــــــــــــورش تـــا استانهای خوزستان، هرمزگان و کرمان گسترده شده است.
*خاستگاه ساز«نی انبان» ایرانی درجنوب کشورمان بوده وکاربرد بیشترآن هم دراین مناطق است، لازم به ذکر است «مهارت ساخت و نواختن سازنی انبان» که دراستانهای بوشهر، هرمزگان، کرمان و خوزستان حضورمؤثری دارد، سال ۹۴ در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور به ثبت ملی رسید.
*جالب است بدانید دردنیا بیش از ۱۳۰ گونه ساز نی انبان وجود دارد که من به تمامی آنها پرداختهام.
* دراشعار مولانا یا نقاشیهایی که از دوران صفویه موجود است از نی انبان نام برده شده است و حتی بسیاری معتقدند ساز
«نی انبان» میتواند ریشه ایرانی داشته باشد. درواقع اینسازی که من نوازندهاش هستم ملودیها و قطعاً خاستگاهش ایران است و مطمئن هستم دیر یا زود به گواه تاریخ جایگاه و خاستگاه این ساز مشخص خواهد شد.
*سازهای نی انبانی که درخارج ازایران و بویژه اسکاتلند استفاده میشود به لحاظ نوع ملودی و ساختمان ساز با نی انبان ایرانی کاملاً متفاوت است؛ تنها میتوانیم بگوییم هر دو نی انبان هستند.
*متأسفانه هیچ گاه فرصتی فراهم نشد تا این ساز را در بوشهر تدریس کنم و آموزش این ساز در این منطقه به دست دوستان دیگرانجام گرفت درواقع اجازه تدریس در بوشهر را ندارم و نهادهایی که ما را دوست ندارند، اجازه تأسیس آموزشگاه، ثبت مؤسسه و تدریس را به من نمیدهند بنابراین مجبورم در قالب یک کتاب آموزشی، کار خود را دنبال کنم و ای کاش فرصتی پیش میآمد خودم این کار را انجام میدادم تا با نواقص آموزشی آن آشنا شوند. این کتاب کار اول من است و قطعاً در چاپهای بعدی مطالب پختهتر خواهد شد البته انجام آن مستلزم این است که من و بابک ارتباط مستقیم خودمان را با هنرجویان این ساز داشته باشیم اما متأسفانه تا به امروز این امکان فراهم نشده است.
منبع: روزنامه ایران